Se spune despre femei că nu sunt cei mai buni șoferi existenți. Acest lucru nu este în totalitate așa, adevărul este undeva la mijloc. Să fii un bun șofer înseamnă să cunoști regulile de circulație, conduita preventivă și cum funcționează mașina. Școala de șoferi se axează pe primele două, mai puțin pe partea tehnică a unei mașini. Aici intervine problema care ne face pe multe dintre noi să fin șoferițe ceva mai nepricepute: nu știm cum ar trebui să funcționeze mașina noastră. Acest lucru, pe lângă faptul că poate afecta modul în care conducem, poate afecta, în primul rând, mașina.

Iată 5 lucruri pe care ar trebui să le știi despre mașina ta pentru a evita defectarea acesteia:

1. Nivelul uleiului trebuie verificat de fiecare dată înainte de a te urca la volan

Chiar dacă nu pare a fi un element prea important, uleiul joacă un rol esențial în funcționarea motorului în parametri normali. Ca să verifici uleiul trebuie să scoți tija de măsurare, să o cureți de uleiul aflat pe ea și apoi să o introduci din nou la locul ei. Se repetă procesul de scoatere a tijei fără să mai ștergi uleiul de pe ea: vei observa o urmă proaspătă de ulei ce va indica dacă nivelul este normal sau scăzut. Dacă este scăzut este de preferat să nu pornești cu mașina la drum până nu completezi cu același tip de ulei. Dacă mașina rămâne fără ulei sau nivelul e mult prea mic se petrece fenomenul de gripare a motorului sau “moartea motorului”, adică mașina se va opri fără să mai poată fi pornită. În mod normal uleiul se schimbă o dată la 8.000 – 12.000 km. Nu uita să îți notezi într-n carnețel data și kilometrajul fiecărui schimb de ulei.

2. Plăcuțele de frână trebuie schimbate periodic

Dacă simți vibrații anormale în volan, dacă mașina trage într-o parte în timpul mersului sau la frânare sau dacă simți că pedala de frână este moale este cazul să mergi la o verificare a plăcuțelor de frână. Nu există un număr fix de kilometri la care ar trebui schimbate plăcuțele, însă este recomandat a fi verificate măcar o dată la 6 luni. Dacă într-adevăr necesită a fi înlocuite, atunci ar trebui să știi că plăcuțele de frână se schimbă doar în perechi, niciodată doar una singură, indiferent dacă cealaltă nu necesită încă o înlocuire.

3. Ține cont de perioada în care trebuie schimbată distribuția

Dacă kit-ul de distribuție nu este înlocuit la timp, consecințele pot fi destul de grave, costurile reparației mașinii fiind mai mari decât manopera pentru schimbul distributiei, de exemplu. Distribuția se înlocuiește în funcție de mai mulți factori: dacă aceasta este pe curea sau pe lanț , dacă mașina a fost condusă normal sau intensiv sau în funcție de motorizare. Recomandat este să fie schimbată la 90.000 de kilometri parcurși sau o data la 5 ani, dacă mașina are distribuție pe curea sau la 60.000 de kilometri sau din 4 în 4 ani dacă automobilul are distribuție pe lanț. Este important să alegi un service auto bun, cu mecanici pricepuți pentru că ei vor ști ce e mai bine pentru mașina ta.

4. Nu ignora sunetele neobișnuite pe care mașina ta le emite

Mașina mereu găsește o cale de a ne spune când ceva nu e în regulă sau nu funcționează în parametri normali. Spre exemplu dacă auzi un scârțâit venind dinspre suspensie atunci este un semn că trebuie schimbate amortizoarele; sau dacă auzi un huruit venind din partea din spate pot fi rulmenții de la roată. Cel mai grav sunet pe care îl poți auzi este țăcănitul din partea motorului – poate fi un tachet sau și mai rău o supapă. Pentru a auzi totuși aceste zgomote și pentru a acționa la timp, evită să asculți muzică la maxim tot timpul.

5. Cauciucurile se uzează chiar și atunci când nu folosești mașina

Pot fi mai multe motive din cauza cărora se uzează anvelopele: condusul agresiv, alegerea unor cauciucuri necorespunzătoare sau circularea cu un singur set de pneuri pe tot parcursul anului. Însă există o greșeală pe care nu multă lume o conștientizează: dacă mașina nu este ținută într-un loc ferit de razele directe ale soarelui cauciucurile se deteriorează, accelerând astfel uzarea acestora. Este indicat să ții mașina într-un garaj sau foișor, după posibilități, iar dacă nu reușești acest lucru poți să o acoperi cu o husă termoprotectoare care îți va feri atât cauciucurile cât și mașina de posibile deteriorări.

Așadar acum poți elimina stereotipurile legate de șoferițe acordând puțină atenție detaliilor tehnice. Consultă cartea tehnică pentru orice nelămurire și apelează de câte ori este nevoie. Ai grjă de mașina ta și ea îți va mulțumi. Poți consulta și lucruri care nu-i plac maşinii tale pentru a evita defectarea prematură a automobilului tău preferat.