Intr-o adresă înaintată prim-ministrului Ludovic Orban, Partidul Mișcarea Populară cere noi măsuri pentru digitalizarea serviciilor publice din România, în contextul crizei Covid-19: plata online a tuturor taxelor și impozitelor locale, actualizarea paginilor online ale primăriilor, simplificarea procedurilor pentru obţinerea semnăturii electronice și decontarea de stat a primei semnături electronice.
„PMP apreciază că legislația adoptată de Guvern privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice este un pas important, dar insuficient în procesul de digitalizare a acestor servicii. România se clasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul digitalizarea administraţiei publice din cauza cadrului legislativ deficitar, a infrastructurii tehnologice neuniformizate în cadrul instituţiilor publice, şi din cauza lipsei de preocupare în ceea priveşte dezvoltarea competenţelor digitale necesare în aparatul administrativ. În demersul început de Guvern pentru digitalizarea administrației, investiţiile în crearea infrastructurii tehnologice şi a site-urilor web publice, care sunt uşor de navigat şi conţin informaţii complete ar trebui să fie prioritare. Tocmai de aceea, PMP vă solicită să introduceți în programul de digitalizare a administrației patru propuneri esențiale pentru funcționarea acestuia”, se spune în scrisoarea semnată de Eugen Tomac, președintele PMP.
Prima propunere a PMP obligă Unitățile Administrativ Teritoriale să își actualizeze, în maximum 30 de zile, paginile de prezentare online pentru ca cetățenii să poată comunica direct cu Primăriile. De asemenea, PMP susține că trebuie construite portaluri specifice în cadrul site-urilor în aşa fel încât să poată fi completate acolo cererile specifice sau încărcate formulare. Măsura este necesară pentru a pune în aplicare cât mai eficient OUG privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, aprobată de Guvern în 30.03.2020.
Cea de-a doua propunere se referă la extinderea, la nivelul fiecărei Primării, a proiectul de plăți online ale tuturor taxelor și impozitelor prin programul www.ghiseul.ro, gestionat împreună cu Agenția pentru Digitalizarea României. Toți cetățenii români trebuie să aibă acces la acest instrument prin care să-și poată achita contribuțiile către stat, în relația cu autoritățile publice locale, prin sistemul bancar online.
PMP propune, de asemenea, simplificarea procedurilor pentru obţinerea semnăturii electronice – chiar prin certificare online. În acest moment, toate firmele care oferă această certificare solicită prezenţa fizică a cetăţenilor pentru identificarea acestora. Or, în contextul pandemiei de coronavirus, prezenţa în număr mare este strict interzisă prin ordonanţele militare succesiv emise.
Nu în ultimul rând, PMP susține că prima înregistrare a semnăturii electronice de către fiecare persoană fizică sau juridică ar trebui să fie decontată de stat. Bugetul nu ar fi puternic afectat, mai ales că o asemenea măsură ar reduce birocraţia, ar mări numărul solicitărilor, ar eficientiza aparatul administrativ şi ar reduce interacţiunile de la ghişeu.
„La nivel guvernamental, trebuie să aveți în vedere adaptarea continuă a cadrului instituţional şi legislativ pentru susţinerea digitalizării, cât şi centralizarea informaţiilor într-o bază de date comună tuturor instituţiilor publice, respectiv îmbunătăţirea calităţii datelor prin încorporarea feedback-ului venit de la utilizatori”, mai spune liderul PMP în scrisoarea adresată prim-ministrului Ludovic Orban