Abandonul şcolar de 18%, slaba pregătire a profe­sorilor care intră în sistem, supraaglomerarea claselor la şcolile bune, dar şi condiţiile im­proprii de studiu (3.500 din cele 6.700 de şcoli din Ro­mânia nu sunt alimentate cu gaz metan şi sunt încălzite cu lemne) sunt realitățile sistemului de învățământ. O altă realitate este faptul că elevii nu au acces la calculatoare în școli, deși România livrează olimpici la informatică.

Conform unei analize realizate de Ziarul Financiar se arată că în Giurgiu, Botoşani, Teleorman sau Vaslui un cal­culator este utilizat în medie de câte 12-16 copii, acestea fiind de altfel şi printre cele mai sărace zone ale Ro­mâniei.
La polul opus, în Cluj, de exemplu, situaţia arată altfel, un calculator revenind la câte 4 copii. Timiş sau Alba, la fel, judeţe bogate, au şi ele o situaţie mult mai bună în ceea ce priveşte accesul copiilor la calculatoare. Județul Argeș se află la jumatea clasamentului cu o medie de 10 elevi la un calculator, în instituțiile de învățământ.